
چندی پیش مقالهای با عنوان Great Leaders Don’t Have to Know All the Answers خوندم که میگفت لازم نیست یک لیدر خوب پاسخ همهٔ سوالها رو بدونه. این مطلب مقدمهای شد تا چند خط درباره اهمیت این بحث اینجا بنویسم. پیشنهاد میکنم شما هم لینکی که دادم رو بخونین و ایدههاش رو به کار ببندین.
mr-know-it-all
معروفه که میگن یکی از آفت های مهم تو کار کسانی هستن که همیشه میگن I know it all یعنی من همه چیو میدونم. تجربهای که من به دست آوردم اینه که نه اینجوری فکر کنین، نه چنین ادعایی کنین که همه چیو میدونین و نه از کسی قبول کنین یا بخواین که همه چیو بدونه. و دقت کنین یه لیدر خوب هم کسی نیست که جواب هر سوالی رو بدونه بلکه لیدر خوب کسیه که وقتی جواب یک مسئله خیلی واضح نیست بتونه با مطرح کردن سوالهای مناسب مسیر به دست آوردن پاسخ رو ایجاد کنه و تیم رو سمتی هدایت کنه که اونا هم سوالهای خوبی بپرسن و به مسئله فکر کنن درصورتیکه تو هر تیمی کسانی که فکر میکنن همه چیو میدونن اصولن نمیذارن اعضای تیم با هم فکر کنن و یه راه حل پیدا کنن. شاید دلیلش اینه که ما مهارت «با هم فکر کردن» رو نداریم و این مهارت فقط از طریق تمرین کردن ایجاد میشه.